אביזרי בטיחות לחניון – כי יש מה לעשות כנגד תאונות רכב בחניון

תאונות רכב בחניונים הפכו לנפוצות ומנהלי חניונים מחפשים דרכים להתמודד עם התופעה. בכתבה שלפניכם סקירה של אביזרי הבטיחות החשובים ביותר לחניון.

אביזרי בטיחות לחניון להפחתת תאונות רכב בחניון ולהצלת חיים

עם עליית הצפיפות בערים הגדולות בכל העולם וגם בישראל מתרחש מעבר מבתי מגורים חד או דו משפחתיים לבתים משותפים ובעשור האחרון אף למגדלי מגורים רבי קומות. מגדלי מגורים אלו, בדומה למגדלי משרדים ואיזורי מסחר כגון קניונים, מחוייבים בהקצאת שטח חניון תת קרקעי אשר יתן פיתרון מקיף לכלי הרכב האמורים לחנות באיזור. חניוני הרכב הפכו, אם כן, לחלק אינטגרלי מהבניין ומחשבה מרובה מושקעת בהפיכתם ליעילים, נוחים ובטוחים יותר. לפניכם סקירה של אביזרי בטיחות לחניון ההופכים את השימוש בחניון לבטוח ונוח יותר, להולכי הרגל ולכלי הרכב שבחניון.

סקירת אביזרי בטיחות מצילי חיים

אחת הבעיות הקשות בחניונים היא שדה הראיה המצומצם בשל עמודי החניון וכלי רכב חונים. הגעה לפניה או לצומת בחניון הכוללים "שטח מת" עשויה להסתיים במפגש לא נעים עם רכב המגיע מהכיוון הנגדי או יוצא מחניה ואפילו, במקרים גרועים במיוחד, עם הולך רגל. התקנת מראות פנוריות באיזורים אלו בחניון תפצה את הנהגים על אובדן שדה הראיה ותאפשר להם לראות אם מגיע רכב ממול. מראה פנורמית בעיקרה הנה מראה קמורה אשר משקפת שטח הגדול פי כמה משטח הפנים שלה. התמונה המתקבלת במראה פנורמית הנה מעוותת אך יש בכוחה להוות אינדיקציה לרכב או הולכי רגל המגיעים מכיוון אחר. יתרונן של מראות פנורמיות בעלותן הנמוכה ביחס לפונקציונאליות אותן הן ממלאות והשיפור המושג ברמת הבטיחות.

אביזר בטיחות נוסף שלא ניתן להפריז בחשיבותו הוא פס ההאטה. פס האטה הנו גבשושית בכביש אשר נועד להפחית את מהירות כלי הרכב הנוסעים בקטע הדרך בו הוא מותקן. יעילותם של פסי האטה הוכחה אין ספור פעמים ברחבי העולם כמפחיתי מהירות ואף, במקרים מסויימים, מפחיתי נפח התנועה הכללי בקטע הדרך בו הם מותקנים. הפחתת מהירות הנסיעה בחניון תורמת רבות להורדת כמות התאונות המתרחשות בתוך החניון בין כלי רכב שונים, בין כלי רכב לעצמם (פגיעה בקירות או עמודים בחניון) ואף הפחתת הפגיעה בהולכי הרגל. קיימים סוגים רבים של פסי האטה אולם ניתן לחלקם לשתי קטגוריות עיקריות: פסים מוכנים המותקנים באתר ופסי האטה המוקמים באתר עצמו.

מחסום דוקרנים נמצא בשימוש נרחב בחניונים. המחסום עשוי מתכת וכולל מספר סטים של דוקרנים על ציר קפיצי. הדוקרנים מוטים בכיוון מסויים ומתקפלים כאשר כלי רכב עובר עליהם בכיוון אחד. בעת מעבר רכב בכיוון הנגדי, הדוקרנים אינם מתקפלים וצמיגי הרכב מנוקבים. השימוש במחסום דוקרנים מאפשר הגבלת התנועה בנתיב מסויים לכיוון אחד בלבד ובכך הגברת הבטיחות וחיסכון בכוח אדם ועלויות. בשל מבנהו, מחסום דוקרנים משמש גם כסוג של פס האטה ומשיג בכך מטרה כפולה.

הפרדה בין נתיבי נסיעה הנה קריטית בחניון בו הנתיבים צרים ואי שמירה על הנתיב עלולה לגרום לתאונה חזיתית מצערת. במיוחד אמורים הדברים בספירלות המחברות בין קומות החניון השונות. באיזורים אלו הנתיב צר במיוחד וכולל סיבוב חד המהווה הזדמנות פז לחריגה מסוכנת מהנתיב אל הנתיב הנגדי. מפרידי תנועה הנם אביזר בטיחות לרכב אשר התקנתו מונעת מקרים מסוכנים אלו. נהוג להתקין מפרידי תנועה במעברים בין קומות החניון כמו גם במסלולי הגישה אל עמדות התשלום והיציאה מהחניון. המפרידים דואגים להשאיר כל כל רכב בנתיב שלו ומונעים חריגות מהנתיב היוצרות אי סדר ואף תאונות.

אביזרי בטיחות לחניה

עד כה הזכרנו אביזרי בטיחות אשר תפקידם להגביר את הבטיחות בשטח החניון כולו. עתה נזכיר מספר אביזרים שתפקידם לשפר את הבטיחות בחניית הרכב עצמה ועל אף שאינם מצילי חיים, חשיבותם רבה בשמירה על כלי הרכב כמו גם על החניון עצמו.

בתמונה למעלה: מעצור חניה

מעצור חניה הנו אביזר פופולארי ביותר ומותקן במרבית החניונים החדישים בארץ. המעצור עשוי גומי עמיד מאוד, מעוגן לקרקע בעזרת אביזרי חיבור ייעודיים ותפקידו להגביל את כניסת הרכב לתוך החניה. באופן זה בולם המעצור את הרכב לפני שהאחרון יפגוש את קיר החניון או כלי רכב החונה בחניה הנגדית. מעצור חניה אינו גורם כל נזק לרכב ויעיל מאוד במניעת נזקים מצטברים לקירות החניון.

גם מגיני פינות מסייעים בשמירה על החניון עצמו אך גם מונעים פגיעות יקרות ברכב. מגיני פינות עשויים גומי סופג אנרגיה ומותקנים על גבי פינות העמודים בחניון. כאשר רכב מתנגש במהירות איטית במגן, הנזק הנגרם קטן הרבה יותר מאשר במקרה של התנגשות בעמוד לא מוגן. גם פתיחת דלתות לא זהירה המוכרת לכולנו, ופגיעה עם הדלת בעמוד עליו מותקנים מגיני פינות תסתיים בלא כלום.

למידע מקיף אודות אביזרי בטיחות לחניון שהוזכרו בכתבה ואביזרים נוספים העשויים להיות שימושיים ניתן לבקר באתר www.asprod.co.il

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>