תוכניות לעתיד: אילו רכבים חסכוניים ישמשו אותנו בקרוב?

לאט אך עם הרבה יחסי ציבור יצרני הרכב משחררים מכוניות חסכניות. אם בעבר דגמים חסכוניים של רכב חשמלי או היברידי היו קוריוז שמציגים בתערוכות ותו לא, הרי שבשנים האחרונות היצרניות מקדישות תשומת לב של ממש לחסכון בדלק. דחיפה רצינית למגמה הזאת מגיעה מכיוון ארצות הברית בצורת תקנות שיכנסו לתוקף ב-2016 ונועדו להפחית במידה דרמטית את זיהום האוויר שנפלט ממכוניות. לפי התקנות האלה יצרני הרכב יצטרכו לעמוד במכסה מסוימת של זיהום הנפלט מהרכבים שלהם. לפי הגישה הזאת יצרן יוכל לקזז זיהום של רכב שהמנוע שלו שורף דלק, באמצעות ייצור רכב חסכוני מאוד.

הפתרונות שיצרניות הרכב הגדולות מציעות מתחילים בשיפורים טכנולוגיים קלים, עבור במערכות מתקדמות ומחשבי דרך וקלה במנועים חדשים – היברידיים או חשמליים- שבעתיד עשויים לבטל לגמרי את הצורך בדלק לתחבורה.

יצרני המוכניות לא אומרים את האמת

מכיוון שחיסכון בדלק והשאיפה לצמצם את זיהום האוויר הפכו לקריטריון חשוב במערך השיקולים של הלקוחות, היצרנים ממהרים לפרסם נתוני צריכה מרשימים. נשאלת השאלה האם יש קשר בין המידע הזה למציאות.

המגזין הגרמני Auto, Motor & Sport ערך סדרת בדיקות מעמיקה למכוניות רבות ומצא כי המרחק בין המציאות לנתון על הנייר רב. ממצאיו עולה כי רק פולקסווגן גולף GTD צורכת דלק כפי שהיצרן הבטיח, ואף טוב יותר. הם בחנו כמעט 60 מכוניות בכל היתר הם מצאו פער הנע מ-85%-8.

אנשי המגזין בחרו מסלול בין תשעים ושלושה קילומטרים בתנאי נהיגה משתנים – עירוני, הררי, מישורי וכדומה. כל רכב נסע במסלול הזה 3 פעמים, כל הרכבים תודלקו באותה משאבה, ובעת הנסיעה בכולם החלונות היו סגורים והמזגן לא עבד.

הממצעים:

באופן לא מפתיע נמצא כי טויוטה פריוס הוא הרכב הכי חסכוני, הוא צורך ליטר ב- 20.9 קילומטר. אלא שהנתון המרשים הזה מאכזב בהשוואה לנתונים שמציג היצרן בפרסומיו. מי שרכש את הרכב הזה מצפה לצרוך ליטר כל 38.5 קילומטר. הפער הזה של כמעט 90 אחוזים הוא הגבוה מבין כל המכוניות שנבדקו.

עוד מכוניות מאכזבות בגלל חוסר אמינות- אאודי A3 ספורטבק עם פער של שישים אחוזים, רנו מגאן חמישים ושישה אחוזים, ב.מ.וו i118 חמישים ושניים אחוזים.

בקרוב אצלנו: הרכבים החסכוניים העתידיים

אחרי שהבנתם כי יש לקחת את הבטחת היצרנים בעירבון מוגבל, לפחות בכל מה שקשור לנתוני צריכה, מעניין לבחון מה הם מבטחים באשר למכוניות החסכוניות שהם ייצרו בעתיד.

וולוו- מתכננת לייצר את ה-c30 הקומפקטית בתצורה חשמלית. מכיוון שהשבדים לא צופים היסטריית מכירות הם ייצרו בתחילה רק 250 מכוניות כאלה. בניגוד לרנו פלואנס של בטר פלייס, שקע הטעינה של הוולו ממוקם בחזית. בעוד שה-c30 מצויד רק במנוע חשמלי, הגרסה החסכונית של ה-V60 של וולוו תהיה היברידית ולהבטחתם היא צורכת ליטר כל 50 קילומטר.

יגואר- לאחרונה בשרו בחברה כי הצליחו לנסוע עם דגם ה-XF דיזל שלהם, 1316 ק"מ בלי לתדלק פעם אחת. מדובר בצריכת דלק ממוצעת של 20 קילומטר לליטר, נתון מרשים בהחלט בהתחשב בקטגורית היוקרה אליה שייך הרכב הזה. הם השיגו זאת בזכות מנוע טורבו דיזל חסכוני במיוחד.

ההיברידיות- הרכבים מהסוג הזה נוסעים כבר כמה שנים. הם מצוידים בשני מנועים, האחד חשמלי, האחר בעירה פנימית כמו בכל רכב המחליף את החשמלי שהמצבר מתרוקן. תוך כדי נסיעה הוא גם טוען את המצבר. היצרנים המובילים בתחום הזה הם טויוטה עם הפריוס והלקסוס CT200 והונדה  עם אינסייט וג'אז. החיסרון של הרכבים האלה נעוץ במיוחד במחירם הגבוה שנובע מהשימוש בשני מנועים.

החשמליות- מכיוון שהמצברים יקרים וגדולים רוב יצרני הרכב לא מפתחים מכוניות המבוססות לגמרי על חשמל. חברת בטר פלייס שפורסת תשתית לטעינה והחלפת מצברים הצליחה לרתום למשימה את רנו שמייצרת את הפלואנס החשמלית שתיטען בתשתית של בטר פלייס. עוד מכוניות חשמליות שנראה בשנים הקרובות – סמארט של מרצדס, i-i-MIEV של מיצובישי, דגם של ניסאן, ואולי גם רכבים של רנו ופיג'ו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *