שיקולים בקניית רכב – צריכת דלק

פעם, היינו קונים מכוניות חדשה בעיקר לפי התקציב שיש לנו, סוג ואופי המכונית, תדמיתה וסחירותה העתידית, צורתה החיצונית וגם ביצועיה. אבל, למשוואה המסובכת הכוללת מגוון פרמטרים המשפיעים על שיקולינו בבואנו לקנות מכונית, נכנס בשנה האחרונה נתון חדש ודומיננטי בהחלט: נתון צריכת הדלק.

בגלל המחיר

אנחנו גרים בישראל, ולא בארה"ב, ונצואלה, או בחריין. העובדה המצערת היא, שמחירי הדלק ממשיכים לעלות והם נחשבים גבוהים מאד ביחס לעולם. לאן מחיר הדלק יגיע? האם הרף יחצה את קו שמונת השקלים? זה לא כל כך רלוונטי, העובדה היא שבכסף שעומד לרשותנו, אנו צריכים לשלם סכומים שנתיים גבוהים במיוחד עבור דלק ואין ממש צפי האם המצב ישתנה לטובה, וגם אם כן, הרי שההטבה תהייה זניחה יחסית. היינו מציינים את האלטרנטיבה, שהיא תחבורה ציבורית או רשת רכבות יעילה, אבל, אלטרנטיבה הולמת פשוט אינה קיימת: נשארים עם מכונית. אז אם הקרב על הדלק אבוד – בעיקר הודות להחלטות מיסוי עקיף של המדינה (מי אמר 'בלו'?) המטרה שלנו תהייה לרכוש מכונית חדשה, שצורכת כמה שפחות דלק. זה נכון, שנתוני צריכת הדלק של מרבית המכוניות הם במצב טוב בהרבה ממה שהיו לפני כעשור, אך עדיין יש מה לשפר, ויצרניות הרכב משקיעות סכומי עתק בתכנון וייצור מנועים יעילים ונקיים שצורכים פחות דלק, אגב אספקת ביצועים זהים ובעיקר טובים ביחס לעבר.

תלוי גם במנוע

מה משפיע על צריכת הדלק? ראשית, המנוע עצמו. לכל מנוע, יש מפרט ונתונים משלו, שמשפיעים אחרת על צריכת הדלק. בגדול, ככל שהמנוע עתיר נפח ( למשל, 2 עד 5 ליטר) ומרובה צילינדרים (למשל, שישה עד עשרה צילינדרים), הוא יצרוך דלק בכמות גדולה יותר מאשר מנוע קטן נפח (למשל, 800 סמ"ק ועד 2 ליטר) ובעל מספר צילינדרים מועט (למשל, שניים עד ארבעה צילינדרים). זה בתאוריה כמובן, צריך לבדוק בפועל אם יש לכך גיבוי גם בנתוני צריכת הדלק. גם סוג המנוע משפיע. מנועי דיזל יהיו עפ"י רוב חסכוניים בהרבה ממנועי בנזין, ומכוניות היברידיות הכוללות מנוע בנזין בתוספת מנוע חשמלי, תהיינה חסכוניות ממכוניות שלהן מנוע בנזין בלבד. זאת ועוד, גיר אוטומטי אמנם מפנק ומקל מעט על חיי הנהג, אך במקרים רבים משפיע לרעה על צריכת הדלק של המכונית. נתון נוסף שקובע את צריכת הדלק, הוא משקל, גודל וצורת המכונית, והאם המנוע שמשודך לה אכן מצליח לשנע אותה בצורה מיטבית. למשל: מכונית בעלת מרכב גדול וכבד, שמצוידת במנוע קטן נפח או חלש במיוחד, עשויה לא רק להיות איטית ומסורבלת, אלא גם להציע צריכת דלק גבוהה.

רגל כבדה על הדוושה

עד כה, ציינו מהם הגורמים הקבועים שמשפיעים על צריכת הדלק. אבל ישנם גורמים משתנים שלהם אחראי הנהג, ואשר עשויים לשנות לטובה או לרעה את צריכת הדלק. למשל: נהיגה עם רגל "כבדה" על דוושת התאוצה, תתבטא בצריכת דלק גבוהה. נהיגה במהירות שאינה חוקית, למשל 120 קמ"ש ויותר, תניב צריכת דלק גבוהה בכ-10% עד 20% ביחס לנהיגה במהירויות שפויות של 90 עד 100 קמ"ש.  נסיעה עם מספר נוסעים רב (או בתפוסה מלאה), עם מטען בתוך המכונית או על הגג, וכן נסיעה עם מזגן דולק, כל אלה יגבו דלק רב יותר. אבל, יש גם גורמים נוספים: ישנו הבדל מהותי בצריכת הדלק בין נסיעה עירונית ולבין נסיעה בין-עירונית. בנסיעה עירונית שכרוכה בהאצות תכופות ובלימות, תהייה צריכת דלק גבוהה ואילו בנסיעת שיוט ארוכה בכביש בין-עירוני, צריכת הדלק תהייה נמוכה בהרבה.

הנתונים אמיתיים?

יצרני הרכב, מציינים בפרסומי המכוניות שלהן, מהי צריכת הדלק של כל דגם ודגם. הנתון נקבע ביחידות צריכה של ליטרים לכל מאה ק"מ, או ביחידות של ליטרים לכל ק"מ. נתונים אלו הם גלויים ואסור לקנות מכונית חדשה לפני שמביטים בהם. כדאי מאד להבהיר, כי נתונים אלו הם רחוקים מלהיות נכונים בפועל – המדובר בנתוני בדיקה במעבדה ובתנאים אופטימליים, ויש לשער שהם טובים בכ-20% עד 40% מהמצב בחיים "האמיתיים". שימו לב גם אם הנתונים מתייחסים לנסיעה עירונית, בין-עירונית, או משולבת (כלומר, עירונית ובין-עיורנית גם יחד).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *