אופניים ירוקים – כל מה שצריך לדעת על השכרת האופניים בתל אביב

כמה זה רומנטי

השקט, השלווה, ציוץ הציפורים. הרוח בשיער ו…מדי פעם גשם אקראי אך לא מזיק, ובמקביל, הנוף החולף שפשוט עוצר נשימה. כך, אפשר לתמצת במשפט קצר את החוויות שעברתי במהלך רכיבת אופניים באזורי השדה של הולנד. זה היה אולי השיא של ירח הדבש שלי – דיווש לא מעייף על פני 30 ק"מ מישוריים באזורים קסומים טובלים בירוק. אה, צריך לציין שבת זוגתי ואני שכרנו שני זוגות אופניים, פעולה מאד נפוצה לא רק בהולנד, בירת האופניים העולמית – אלא בכל אירופה ובכלל, בעולם כולו.

השכרת אופניים, היא רעיון וותיק בעולם. בכל עיר גדולה, ניתן לשכור אופניים ולתור אותה ללא פקקי תנועה, ללא תשלום נוסף עבור דלק, אגב פעילות גופנית בריאה וממריצה. בכלל, אופניים הופכות לכלי רכב חשוב ודומיננטי שמקבל עדיפות מהמדינה והרשויות המקומיות, כשהשורה התחתונה היא מניעת זיהום אוויר. ומסתבר, כי לאחר שנים של יוזמה ותכנון לוגיסטי לא פשוט, גם אצלנו בארץ ניתן לשכור אופניים. זה קורה החל מאביב 2011 בעיר תל אביב, כחלק מפרויקט "תל אופן" ששותפות לו העירייה וכן משרד התחבורה, ועליו נפרט מיד.

בשביל הבטיחות

נניח שמתאים לכם לשכור אופניים בתל אביב. יש בכלל היכן לרכוב? מסתבר שכן. המציאות בתקופה האחרונה חידדה את העובדה, כי מסוכן לרכוב בכביש הציבורי. על מנת לרכוב בביטחה ובנוחות יחסית, על רוכבי האופניים לבחור במסלולים, שבילים או נתיבים ייעודיים עבורם. ובעניין הזה נציין כי בדומה לערים גדולות בעולם, גם ת"א מרושתת בשבילי רכיבה על אופניים, שאורכם הכולל מגיע נכון להיום למאה ק"מ בערך. זה בהחלט מכובד, ובערך כמו מה שיש לברצלונה להציע ( 120 ק"מ), ואפשר לתת דוגמאות לערים גדולות נוספות באירופה, שם קילומטרז' הנתיבים לרוכבי האופניים בלבד גדול הרבה יותר: בקופנהגן 350 ק"מ, באמסטרדם 400 ק"מ, והגדילה לעשות ברלין שמפנקת את רוכביה בלא פחות מ-620 ק"מ של שבילי רכיבה ייעודיים ובטוחים. שורה תחתונה: אין לתל-אביבים מה להתלונן, ביחס לגודלה של ת"א, המצב בהחלט מעודד, וכמובן שזה עוד יתפתח: רכיבה על אופניים כבר הופכת לספורט עממי מבוקש ונפוץ, ועיריית ת"א מתכננת סלילת שבילים רבים נוספים, כחלק מהחזון להפוך את העיר לירוקה יותר. בשביל לראות היכן בת"א ישנם שבילי אופניים, ניתן להיכנס לקישור הזה. http://www.tel-o-fun.co.il/Portals/0/shvil_ofan_a0_100dpi.jpg

פשוט וגם לא יקר

השתכנעתם, ומתאים לכם להתנהל בעיר הצפופה והמזוהמת באמצעות אופניים. הביצוע פשוט ביותר: מגיעים לאחת מתוך עשרות רבות של עמדות השכרת אופניים הפזורות ברחבי העיר. בכל עמדה כזו עשרה זוגות אופניים, ובסך הכל עשרים מקומות עגינה אלים נועלים את האופניים. מעבירים כרטיס אשראי, ושוכרים אופניים צבועים ירוק בתעריף יומי (14 עד 20 ש/קל), שבועי (60 שקל), או שנתי (240 עד 280 שקל). המחירים בהחלט הגיוניים ולא גבוהים. כדאי לציין, כי החצי שעה הראשונה אינה משולמת – כנהוג בשאר העולם. סיימתם לרכוב? מחזירים את האופניים לאחת מעמדות ההטענה הפזורות ברחבי העיר. אם לא תחזירו בזמן, תחויבו בתעריף גבוה יותר, כמובן. משקלם הגבוה של האופניים בתוספת הצבע הירוק העז, אמורים למנוע גניבה. במידה וישנה בעיה בשירות, ניתן להתקשר למוקד תל אופן, שמספרו *6070 ושעובד כל ימות השבוע. האופניים מצוידות במנגנון נעילה מיוחד, שמאפשר לחבר כבל נעילה שחובק כל עמוד או עץ, ומאפשר לשחרר הנעילה באמצעות קוד סודי.

יש עתיד?

אמרנו שיש עשרות נקודות השכרה – התכנון הוא שבסופו של דבר יותקנו כ-150 עמדות כאלה, כשבהן לא פחות מ-1,500 זוגות אופניים. היכן ניתן לשכור אופניים? עמדות השכרה ממוקמות במרבית שכונות העיר תל אביב בצפון ובדרום וגם ביפו, במרחקים שאינם עולים על 250 מטרים זו מזו. ניתן להיכנס לקישור זה בשביל לאתר נקודה רצויה.

http://www.tel-o-fun.co.il/%D7%AA%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%AA%D7%AA%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%9F.aspx

אז האם נוכל לראות בקרוב אינספור תושבים צובאים על נקודות ההשכרה ושוכרים אופניים? קרוב לוודאי שלא – הפרויקט בחיתוליו, ובתחילת הדרך, סביר להניח שימשוך בעיקר צעירים ותיירים, אך עם הגברת המודעות לרכיבה ועם יותר פרסום מצד עיריית תלא אביב והמדינה, יש לקוות שגם העיר הגדולה שלנו, תקבל אווירה וסגנון הדומה לערים הגדולות והמשפיעות בעולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *